Obiektyw Samyang 14mm XP f/2.4 otrzymałem do testów dzięki uprzejmości Fototechniki, dystrybutora obiektywów Samyang w Polsce. Moje pierwsze doświadczania z obiektywami marki Samyang to rok 2009 i bardzo udany obiektyw Samyang 8 mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye przeznaczony do aparatów z matrycą APS-C, z którego korzystałem przez niemal 8 lat. Przez krótki okres czasu korzystałem również z obiektywu Samyang AE 85 mm f/1.4 AS IF UMC oraz Samyang 14 mm f/2.8 ED AS IF UMC. Pamiętam dokładnie, że obiektywy zrobiły na mnie dobre wrażenie szczególnie, że firma wchodziła dopiero na Polski rynek, a produkty były swego rodzaju niewiadomą. Świetna jakość obrazu w centrum kadru, dobrze korygowane abberacje, stała ogniskowa oraz w pełni manualna konstrukcja były cechą charakterystyczną obiektywów Samyang. Przez niemal 10 lat koreański producent bardzo dynamicznie rozwija linię swoich produktów, poszerzając swoją ofertę o nowe coraz lepsze konstrukcje. Tym bardziej z dużym zainteresowaniem przystąpiłem do testowania możliwości nowego obiektywu z linii Premium.
Obiektyw miał swoją premierę w drugiej połowie 2017 roku, wersja XP Premium jest następcą zaprezentowanego w 2009 roku obiektywu Samyang 14 mm f/2.8 IF ED MC Aspherical. Pierwsza wersja ultraszerokokątnego obiektywu zyskała spore grono użytkowników, w szczególności pejzażystów wyposażonych w aparaty z matrycą pełnoklatkową. Cechą charakterystyczną pierwszej wersji były m.in. bardzo dobra jakość obrazu w centrum kadru, niewielka aberracja chromatyczna, prawie niezauważalna koma, dobrze skorygowane winietowanie, solidna i wytrzymała budowa i co najważniejsze znakomity wręcz stosunek jakości do ceny obiektywu. Ponieważ od premiery pierwszej wersji obiektywu minęło niemal 10 lat, posiadał on również pewne wady. Firma Samyang postanowiła udoskonalić konstrukcję wprowadzając nową linie produktów. XP Premium to całkowicie nowy poziom obiektywów manualnych, dostosowanych do aparatów pełnoklatkowych z matrycami o rozdzielczości rzędu 50Mpx oraz kamer nagrywających z rozdzielczością 8K. Korpusy nowych obiektywów wykonane zostały z aluminium, dzięki czemu są lekkie i wytrzymałe. Nowe układy optyczne zapewnić mają doskonałą ostrość oraz miłe dla oka rozmycie, do tego mają świetnie radzić sobie z aberracjami i odbiciami światła.
Decydując się na zakup obiektywu, w zestawie otrzymujemy standardowo przedni i tylni dekielek. Ponieważ przednia soczewka jest wypukła i ma spore rozmiary, osłona przeciwsłoneczną jest zintegrowana z obudową obiektywu. W związku z tym, przedni dekielek jest sporych rozmiarów i ma bardzo specyficzny kształt. Ponadto wraz z obiektywem producent dostarcza również miękki pokrowiec oraz instrukcję obsługi. Z całą pewnością potencjalnych nabywców ucieszy również fakt, że firma Samyang na produkty z polskiej dystrybucji udziela aż 5-lat gwarancji.
Wzornictwo obiektywów firmy Samyang zmieniało się w znaczący sposób wraz biegiem lat. Kolejne modele zyskały nowy atrakcyjny wygląd. W przypadku testowanego obiektywu z linii XP Premium wzornictwo oraz wykonanie stoi na najwyższym poziomie, obiektyw jest gładki, smukły, widać dbałość o każdy szczegół. Pomimo tego, że obiektyw charakteryzuje się dużą jasnością tj. f/2.4 producentowi udało się zachować całkiem rozsądne wymiary oraz wagę. Samyang XP 14 mm f/2.4 Premium prezentuje się świetnie, ogromna przednia soczewka ukryta pod osłoną przeciwsłoneczną, zgrabna czarna smukła obudowa, szeroki gumowy pierścień ręcznego ostrzenia oraz czytelna skala odległości sprawiają, że obiektyw robi bardzo dobre wrażenie. Obiektyw wygląda bardzo elegancko, a jego rozmiary, wykonanie oraz wielkość przedniej soczewki sugerują, że mamy do czynienia z profesjonalnym urządzeniem optycznym. Nowy Samyang został wykonany z wytrzymałego i lekkiego aluminium oraz tworzywa sztucznego.
Samyang 14mm f/2.8 IF ED MC Aspherical
Samyang XP 14mm f/2.4 Premium
Obiektyw rozpoczyna się metalowym bagnetem, wraz ze stykami pozwalającymi na komunikację z aparatem oraz zmianę przysłony z poziomu aparatu. Tylna soczewka nie zmienia swojego położenia, pomimo tego producent zadbał by jej okolice były odpowiednio wyczernione, tak by zminimalizować możliwość wystąpienia odbicia czy “błądzenia” światła. Korpus obiektywu rozpoczyna się czarnym i metalowym pierścieniem, w przedniej części pierścień posiada niewielkie, lecz wyraźnie wyczuwalne karbowanie, które ułatwia zapinanie i odpinanie obiektywu od aparatu. Kolejne dwa elementy to dizajnerki srebrny nieruchomy wąski pierścień oraz znacznie większy czarny, na który naniesiono skalę odległości wyrażona w metrach i stopach. W centralnej części obiektywu znajduje się duży, nieco wypukły gumowy pierścień, który znacznie ułatwia uchwyt. Niestety guma, z której został wykonany bardzo szybko i łatwo zbiera wszelkie zanieczyszczenia i po dłuższym użytkowaniu ten element nie wygląda zbyt estetycznie. Pierścień działa precyzyjnie, z wyczuwalnym oporem, a przebieg całego zakresu odległości wymaga obrotu o kąt 250 stopni. Zaraz za pierścieniem manualnego ostrzenia, znajduje się kolejny niewielki czarny pierścień, następnie wykonana z tworzywa sztucznego, zintegrowana z obudową osłona przeciwsłoneczna. Przednia soczewka jest duża i wypukła, ma średnicę niecałych 80mm, w zawiązku z tym nie ma możliwości stosowania tradycyjnych filtrów nakręcanych, brak również uchwytu przy bagnecie na małe i tanie filtry żelatynowe. Oczywiście dostępne są na rynku specjalne filtry płytkowe w rozmiarze 150mm, wraz z dedykowanym systemem mocującym, niemniej zarówno ich cena jak i rozmiar może być dla wielu użytkowników nie do zaakceptowania.
Waga oraz konstrukcja obiektywu sprawiają, że bardzo pewnie leży on w dłoni, materiały, z których został wykonany, są przyjemne w dotyku. Wszystkie elementy są bardzo precyzyjnie spasowane, pierścień manualnego ostrzenia pracuje bardzo płynnie, posługiwanie się obiektywem jest bardzo przyjemnie, wymaga jedynie wprawy w manualnym ustawianiem ostrości. Osobiście brakuje mi skali głębi ostrości, która w przypadku obiektu manualnego byłaby bardzo pomocna, dodałbym również bardzo użyteczną informację o hiperfokalnej dla konkretnej przysłony, a samą skalę i wszelkie oznaczenia warto by pomalować farbą fluorescencyjną reagującą na światło UV.
Charakterystyka obiektywów ultraszerokokątnych o stałej ogniskowej, przeznaczonych do współpracy aparatami wyposażonymi w matryce pełnoklatkowe sprawia, że konstrukcyjnie obiektywy są bardzo do siebie podobne. Dotyczy to zarówno konstrukcji optycznej, wagi oraz wymiarów obiektywów poszczególnych producentów. W większości przypadków obiektywy mają wypukłą przednią soczewkę wraz z zintegrowaną osłoną przeciwsłoneczną, dysponują również podobną światłoczułością. Producenci próbują rywalizować ze sobą, zmniejszając wagę oraz wymiary obiektywów, konkurują również, w zakresie konstrukcji optycznej by jakość obrazu była pozbawiona wad, a jasność możliwie największa. Samyang XP 14 mm f/2.4 Premium posiada konstrukcję optyczną składającą się z 18-tu elementów ułożonych w 14-tu grupach. W ich skład wchodzą aż cztery rodzaje zaawansowanych soczewek tj. dwie asferyczne, jedna asferyczna hybrydowa, jedna soczewka refrakcyjna oraz dwie o obniżonych współczynniku dyspersji. Pomimo ultra szerokiemu polu widzenia, bardzo dużej jasności oraz skomplikowanej konstrukcji optycznej, między innymi poprzez zastosowanie aluminiowej obudowy udało się producentowi osiągnąć dobre wyniki jeśli chodzi o wagę, rozmiary oraz zgrabną konstrukcję.
Podstawowe parametry:Porównanie rozmiarów popularnych konstrukcji obiektywów ultraszerokokątnych przeznaczonych do współpracy z aparatami wyposażonymi w matryce pełnoklatkowe dostępnych obecnie na rynku tj.:
Irix 15mm f/2.4 Blackstone |
Carl Zeiss 15mm f/2.8 Milvus |
Canon EF 14mm f/2.8L II USM |
Nikon 14mm f/2.8D ED AF |
Samyang XP 14mm f/2.4 Premium |
|
---|---|---|---|---|---|
Waga | 685g | 947g | 645g | 670g | 791g |
Wymiary (średnica x długość) | 114 x 100mm | 102.3 x 100.2mm | 94 x 80mm | 87 x 88.5mm | 109.4 x 95mm |
Konstrukcja optyczna | 15 elementów w 11 grupach |
15 elementów w 12 grupach |
14 elementów w 11 grupach |
14 elementów w 12 grupach |
18 elementów w 14 grupach |
Stabilizacja | brak | brak | brak | brak | brak |
Minimalna odległość ostrzenia | 28cm | 25cm | 20cm | 20cm | 28cm |
Rozmiar filtra | 95mm | 95mm | brak | brak | brak |
Jakość obrazu tradycyjnie oceniłem na podstawie fotografii wykonanych w terenie, podczas rzeczywistego użytkowania obiektywu. Testy realizowane w laboratorium oraz wszelkie fotografie tablic pozostawiam wyspecjalizowanym serwisom, które tego typu testy przeprowadzają. Wszystkie fotografie wykonywałem aparatami wyposażonymi w matryce pełnoklatkowe tj. Nikon D810 oraz D750, bez użycia jakichkolwiek filtrów. W przypadku obiektywu ultraszerokokątnego o stałej ogniskowej oraz dużej jasności wymagania fotografów są zawsze bardzo duże. Większość użytkowników tego typu szkła, to pejzażyści, którzy oczekują wysokiej jakości obrazu, zarówno w centrum kadru, jak i na jego brzegach, minimalnego winietowania oraz jak najmniejszych zniekształceń związanych z dystorsją. W mojej ocenie Samyang XP 14 mm f/2.4 Premium spełnia wszystkie te wymagania, niemniej, aby nie być gołosłownym postaram się przedstawiać moje spostrzeżenia dotyczące tego obiektywu. Samyang towarzyszył mi podczas dwóch wypadów w Dolomity oraz w Słowenii. Ostrość, jakość i szczegółowość obrazu uzyskiwanego przy pomocy testowanego Samyang-a oceniam na bardzo wysokim poziomie, co istotne obiektyw jest bardzo “równy” w zakresie przysłon f/2.4 - f/8 pozwala to uzyskać ostre obrazy w centrum kadru bez konieczności przymykania przysłony. Oczywiście specyfika obiektyw sprawia, że jakość obrazu w rogach kadru dla maksymalnego otworu f/2.4 jest nieco niższa, ale przymknięcie przysłony do wartości f/4 sprawia, że różnica między centrum a brzegiem kadru jest mało widoczna. Najlepszą jakość obrazu obiektyw uzyskuje w centrum kadru, dla kombinacji przysłon f/2.8 - f/5.6 przymykanie przysłony sprawia, że jakość delikatnie spada dla f/8 - f/11. Dalsze przymykanie obiektywu do zakresu przysłon f/14-f/22 powoduje znaczny spadek jakości obrazu, jest to związane ze zjawiskiem dyfrakcji, ostrość obrazu spada w znacznym stopniu i jest gorsza niż dla maksymalnego otworu f/2.4 Reasumując Samyang XP 14 mm f/2.4 Premium pozwala uzyskać bardzo dobrej jakości obrazy, praktycznie dla wszystkich kombinacji przysłon tj. f/2.4 - f/8, nieco gorsze osiągi uzyskamy w rogach kadru, niemniej przymknięcie przysłony do f/4 niweluje w znaczny stopniu różnicę w ostrości między brzegiem a centrum kadru, a dla wartości f/5.6 różnice są praktycznie niewidoczne. Podkreślam to zawsze podczas testowania obiektywów, że dostępne obecnie zaawansowane oprogramowanie służące edycji fotografii, którym dysponuje z pewnością większość pasjonatów fotografii sprawia, że aspekt winietowania, dystorsji czy aberracji chromatycznej można by całkowicie pominąć. Są to jednak pewne cechy/wady elementów optycznych, o których moim zdaniem w teście warto wspomnieć. W testowanym obiektywnie zjawisko aberracji występuje, podłużna aberracja jest widoczna, natomiast jest bardzo mała i łatwa do skorygowania, co istotne dostrzeżemy ją dla pełnego otworu f/2.4, a dalsze przymykanie przysłony sprawia, że wada ta niemal znika. Natomiast o poprzecznej aberracji można praktycznie zapomnieć, ponieważ jest niemal niedostrzegalna. Zarówno konstrukcja, jak i duża przednia, wypukła soczewka może sugerować, że będziemy mieli do czynienia z dystorsją i tak też jest w rzeczywistości. Obraz jest dość wyraźnie zniekształcony poduszkowe, niemniej wypukłość jest niewielka, linie gładkie, co pozwala na łatwą korektę zniekształceń.
Winietowanie jest zjawiskiem, które również występuje w testowanym Samyangu - najbardziej jest ono widoczne dla przysłony f/2.4 i osiąga wartość nieco poniżej 2.EV, po przymknięciu do f/2.8 winieta spada do ok. 1.2EV, dla f/4 osiąga wartość poniżej 1EV, a dla kombinacji przysłon f/5.6 - f/8 oscyluje w okolicy 0.5EV Jeśli chodzi o pracę pod ostre światło, Samyang XP Premium radzi sobie całkiem nieźle, oczywiście biorąc pod uwagę, ogromną przednią soczewkę musimy liczyć się z tym, że bliki i flary będą pojawiały się na fotografiach. Niemniej przy odrobinie wprawy i delikatnych korektach w ustawieniu płaszczyzny soczewki można radzić sobie z tym problemem. Niewątpliwą zaletą obiektywu jest 9 listkowa przysłona, która pozwala uzyskać bardzo ładną ”gwiazdkę” co szczególnie ucieszy pejzażystów lubiących umieszczać słońce w kadrze.
W związku z tym, że ocena jakości obrazu jest moim subiektywnym odczuciem, aby umożliwić każdemu z Was własną interpretację jakości obrazu jaki produkuje testowany Samyang, przygotowałem pełnowymiarowe fotografie do własnej oceny. Poniższe fotografie powstały przy pomocy aparatu Nikon D750. Podczas wykonywania fotografii testowych, starałem się zminimalizować wpływ wszystkich czynników zewnętrznych, proszę jednak pamiętać, że nie są to fotografie wykonane w laboratorium tylko w warunkach rzeczywistych. Wszystkie pełnowymiarowe kadry dostępne są po kliknięciu na miniaturkę.
Wałbrzyski Ratusz
Obiektyw Samyang XP 14 mm f/2.4 Premium testowałem przez kilka tygodni, w tym czasie miałem możliwość dokładnego zapoznania się z jego wszystkimi cechami. Obiektyw towarzyszył mi podczas wszystkich wyjść w góry, a szczególnie intensywnie był użytkowany podczas wyjazdu w Dolomity oraz do Słowenii. Po tym czasie mogę jednoznacznie stwierdzić, że nowy Samyang to znakomity jasny obiektyw. Obrazy, które nim rejestrowałem, są świetnej jakości i szczegółowości, ostrość obrazu w centrum w zakresie przysłon f/5.6 - f/11 jest bardzo dobra, nie miałem również powodów do narzekania na ostrość w rogach kadru. Winietowanie obiektywu jest widoczne, ale przymknięcie przysłony zmniejsza w znacznym stopniu ten efekt, praca pod ostre światło jest całkiem niezła a gwiazdka wręcz wzorowa. Aberracje praktycznie nie występują, co wraz z łatwo korygowalną dystorsją pozwala uzyskać obrazy bardzo dobrej jakości i niemal pozbawione wad optycznych. Wykonanie obiektywu stoi na bardzo wysokim poziomie, wszystkie elementy są wykonane precyzyjnie, oznaczenia są czytelne. Osobiście brakuje mi skali głębi ostrości, która w przypadku obiektu manualnego byłaby bardzo pomocna, przydałaby się również hiperfokalna dla konkretnej przysłony. Ponieważ obiektyw ma dużą jasność i bardzo szerokie pole widzenia, świetnie sprawdzał się w fotografii nocnej - bardzo pomocne byłby oznaczenia wykonane farbą fluorescencyjną reagującą na światło UV, co pozwoliłoby uniknąć konieczności korzystania z czołówki, latarki czy innego źródła światła w celu sprawdzenia ustawień obiektywu. Sporym ograniczeniem w szczególności dla pejzażystów jest bardzo ograniczona możliwość korzystania z filtrów tj. można zastosować jedynie specjalnie dedykowany, bardzo drogi system filtrów płytkowych 150mm - szkoda, że producent nie umieścił, chociażby slotu za tylną soczewką na małe i tanie filtry żelatynowe. Obiektyw oddaje wiernie kolorystykę fotografowanej sceny, zarejestrowane obrazy są kontrastowe, a niewielka odległość ostrzenia pozwala na eksperymenty z przerysowaną perspektywą i obrazem. Obiektyw mogę polecić zarówno fotografom pejzażu oraz architektury, dla których brak autofocusa nie stanowi problemu. Moim zdaniem, obiektywem również powinni się zainteresować miłośnicy nocnej fotografii. Przyznam, że fotografowanie w nocy testowanym Samyangiem to była czysta przyjemność, a rezultaty jakie udało mi się nim uzyskać, wielokrotnie mnie zaskakiwały.
W czasie testów, obiektyw towarzyszył mi podczas dwóch wypadów w Dolomity oraz do Słowenii, wykonałem nim kilkadziesiąt fotografii w różnych warunkach, również w nocy, zarówno ze statywu oraz z ręki. Na dzień publikacji wybrałem kilka fotografii, które prezentuję poniżej - każda fotografia posiada opis parametrów wykonanego zdjęcia.